Dette foredraget omhandler 50 unge, som Jonna Byskov har fulgt, fra de startede i HF til i dag, hvor de fleste har været i gang med en videre uddannelse, og de alle er blevet voksne.
Det omhandler deres tid på HF, hvor de mødte en særlig ASF-pædagogik, som Jonna og et lærerteam udviklede på Herning HF & VUC. Denne pædagogik var præget af en gennemgående fælles støtte i klasseundervisningen, hvor eleverne mødte alle udfordringer inden for både de faglige og de almene kompetencer. Samtidig var undervisningen præget af en gennemført differentiering, så der blev taget hensyn til den enkelte elevs resurser og vanskeligheder. Den fælles undervisning blev suppleret af en individualiseret støtte tilpasset elevernes særlige behov og med udvikling af relevante mestringsstrategier. Udgangspunktet var den anerkendende samtale, hvor underviser og elev ud fra en samtale i fællesskab udarbejdede mestringsstrategier.
Foredraget følger de 50 unge i det videre uddannelsessystem. Deres motivation og gå-på-mod er imponerende. Jonna vil fortælle om det store antal, der klarer at gennemføre en videre uddannelse med den støtte, som uddannelsessystemet kan give, og om den gruppe der har brug for forlænget tid eller en særlig tilrettelæggelse – hvilket ikke er så ligetil at få i stand.
Endelig vil Jonna fortælle om de unge, der af mange forskellige grunde helt har opgivet uddannelse – ofte meget imod deres vilje.
Til sidst handler det også om, hvordan det er gået de unge i voksenlivet med fokus på arbejde, familieliv, interesser, relationer samt generel trivsel.