Vedtaget på generalforsamlingen den 30. november 2023
§1
Navn og hjemsted
1.1 Foreningens navn er Foreningen Mental Talk.
1.2 Foreningens adresse er til for tiden siddende Forperson.
§ 2
Formål
2.1. Mental Talk har som formål at styrke den aktuelle debat og forståelse for den
betydning som arbejdet med mental sundhed har for samfundet og det enkelte
menneske – både lokalt, regionalt og nationalt.
§ 3
Ambition
3.1. Mental Talks ambition er at bryde tabuer om mental sundhed, at være talerør for
mennesker, der har psykiske og sociale udfordringer inde på livet og at skabe en
bevægelse der deler inspiration, viden og skaber nye fællesskaber.
§ 4
Medlemmer
4.1 Enhver person, virksomhed, institution, organisation eller lignende kan optages som
medlem af Foreningen, hvis medlemmet støtter op om foreningens formål.
4.2 Medlemmer betaler ikke kontingent, men kan bidrage gennem økonomisk støtte
indenfor forskellige kategorier.
4.3 Hvis et medlem ikke lever op til foreningens formål, meddeles dette skriftligt af
forpersonen og medlemmet udmeldes med det samme af foreningen.
§ 5
Organisationens opbygning og ledelse
5.1 Mental Talk består af en arbejdende bestyrelse. Bestyrelsen varetager den
overordnede strategiske ledelse og er ansvarlig for implementering af besluttede
strategiske aktiviteter.
Bestyrelsen er på 4 personer med til hver tids nødvendige kompetencer for at drifte
og udvikle organisationen. Bestyrelsen vælges af medlemmerne og Forpersonen
udpeges af bestyrelsen.
Bestyrelsen, skal til enhver tid være sammensat således, at den har komplementære
kompetencer, der modsvarer foreningens behov og udvikling.
Bestyrelsesmedlemmerne er forpligtet til at bidrage i en 2-årige periode.
5.2 Bestyrelsen holder mindst 3 møder om året, og Forpersonen skal sørge for, at
bestyrelsen holder møde, når dette er nødvendigt. Forpersonen skal indkalde
bestyrelsen, når et medlem af bestyrelsen, eller revisor fremsætter begæring herom.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer
deltager i mødet.
Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal, medmindre andet er anført i
disse vedtægter. Forpersonens stemme er i tilfælde af stemmelighed afgørende.
Viceforpersonen træder i Forpersonens fravær i enhver henseende i Forpersonens sted.
Bestyrelsen skal ved en forretningsorden træffe nærmere bestemmelser om udførelsen
af sit hverv.
5.3 Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af spørgsmål om aftaler mellem
foreningen og den pågældende selv, eller søgsmål mod den pågældende selv, eller om
aftaler mellem foreningen og tredjemand, hvis den pågældende deri har en væsentlig
interesse, der kan være stridende mod foreningens.
§6
Tegning og hæftelse
6.1 Foreningen tegnes af Forpersonen og Viceforpersonen.
6.2 For foreningens forpligtelser hæfter alene foreningens formue. Der påhviler ikke
foreningens medlemmer nogen hæftelse for de for foreningen påhvilende forpligtelser.
§7
Årsrapport
7.1 Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
7.2 Inden 4 måneder efter hvert regnskabsårs udløb udarbejder bestyrelsen i
overensstemmelse med lovgivningens og vedtægternes regler herom en årsrapport
bestående af en ledelsesberetning, et årsregnskab med resultatopgørelse, balance og
noter.
7.3 Bestemmelserne i årsregnskabsloven finder anvendelse med de fravigelser og tilpasninger,
der er en følge af foreningens status som forening.
§8
Revision
8.1 Den i 7.1 nævnte årsrapport skal revideres af foreningens revisor.
8.2 Den af revisor reviderede og af bestyrelsen underskrevne årsrapport forelægges
medlemmerne til godkendelse på generalforsamlingen én gang om året.
§9
9.0 Generalforsamling afholdes i 1. kvartal og denne indkaldes senest 6 uger før.
9.1. Dagsorden på generalforsamlingen er følgende:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Aflæggelse af beretning
4. Forelæggelse af regnskab til godkendelse
5. Indkomne forslag
6. Forelæggelse af budget til orientering og fastsættelse af kontingent for det følgende
år.
7. Valg af bestyrelsesposter og suppleanter
8. Valg af revisor
9. Evt.
Ændring af vedtægter og opløsning
9.1 Forslag om ændringer af foreningens vedtægter eller om foreningens opløsning kan kun
behandles, når forslag herom er optaget på dagsorden for generalforsamlingen, og skal
for at få gyldighed vedtages på mødet med mindst 2/3 flertal af de tilstedeværende
medlemmer.
9.2 Opløsning sker efter aktieselskabslovens regler om likvidation, og et eventuelt overskud
udloddes af likvidator i overensstemmelse med det i 2.1 nævnte formål og efter
bestyrelsens indstilling.